Duurzaamheid is van groot belang voor de toekomstvastheid van de Topcorridors. Daarom wordt er ook ingezet op een optimale leefkwaliteit en woonomgeving langs de corridors.
Clean Energy Hubs
Het realiseren van een dekkend netwerk van Clean Energy Hubs op de bovengemiddelde logistieke knooppunten op de corridors is een belangrijke voorwaarde voor de transitie van de voer- en vaartuigen die op fossiele brandstoffen lopen naar schone en klimaatvriendelijkere brandstoffen. Binnen de Topcorridors wordt vanuit initiatieven in het land toegewerkt naar een netwerk van Clean Energy Hubs. Clean Energy Hubs zijn duurzame vulpunten voor voertuigen, met name gericht op zwaar transport en bestaande technologie. Zeg maar de tankstations van de toekomst, eventueel aangevuld met andere faciliteiten. De beschikbaarheid van laad- en tankinfrastructuur maakt dat iedereen die wíl overstappen naar alternatieve energiedragers dat ook kán. Met name voor het vrachtvervoer, maar ook voor de binnenvaart is dat een belangrijke stap in de transitie naar duurzame mobiliteit.
Nut en noodzaak
Het realiseren van Clean Energy Hubs is een initiatief dat is ontstaan vanuit de behoefte om ook al op korte termijn te kunnen verduurzamen voor een grote groep voertuigen. Een aantal provincies op de goederenvervoercorridors, het Rijk en het havenbedrijf Rotterdam hebben de handen in een geslagen om gezamenlijk een strategie te ontwikkelen. De eerste acties zijn gericht op het wegtransport, maar de ontwikkelingen in de binnenvaart houden we ook in het vizier. Als meest kansrijke brandstof voor de eerste jaren lijkt elektrisch voor bestelbusjes en licht transport, en biobrandstoffen, HVO, GTL, CNG en Bio LNG (groen gas) voor het zwaardere transport, maar ook wordt er al nagedacht over de introductie van waterstof. Meer
Lees meer in het plan van aanpak CEH.
Modal Shift
De gezamenlijke corridorpartijen werken aan een lange termijn agenda voor Corridorontwikkeling Oost en Zuid-Oost om zodoende de doorstroming en flexibele uitwisselbaarheid van de modaliteiten water, wegen en spoor te bevorderen. Daarbij is de inzet onder andere gericht op het selectief versterken van de bovengemiddelde knooppunten en het vergroten van uitwisselbaarheid van goederenstromen tussen modaliteiten op deze knooppunten. Daartoe wordt in 2020 een gezamenlijk budget verkend, gekoppeld aan een lange termijn agenda voor corridorontwikkeling Oost en Zuid-Oost.
Lean & Green Off Road (TSL)
Behalve in het programma van de Topcorridors worden er allerlei initiatieven ontwikkeld om efficienter en schoner de goederen te vervoeren. Zo timmert TSL met haar logistieke makelaars en het programma Lean & Green Off Road aan de weg om verladers te shiften van weg naar water of spoor.
Programma Modal Shift
Ook is er een regeling bij het ministerie van IenW in de maak om het shiften van weg naar water op onze corridors te stimuleren: Programma Modal Shift. De Nederlandse infrastructuur staat voor een enorme vervangings- en renovatieopgave. Wegafsluitingen zullen leiden tot een teruglopende capaciteit op de weg, zeker in de corridors Oost en Zuid-Oost. Dit maakt de weg tot een minder betrouwbare vervoersmodaliteit voor vracht. Daarbij is er maatschappelijk natuurlijk veel aandacht voor stikstofproblematiek en de klimaatdoelen: 50% minder CO2-uitstoot in 2030 en 95% minder in 2050 (t.o.v. 1990).
Daarom is voor de periode 2020-2025 is de ambitie om op de corridors Zuid en Zuid-Oost dagelijks 2.000 TEU van de weg naar de binnenvaart te shiften.
Meer
Afvalstromen over water (modal shift)
Bureau voor de Binnenvaart (BVB) heeft op verzoek van de Topcorridors in 2019 een quick scan gedaan om de potentie van afvalstromen van weg naar water in kaart te brengen. Hieruit zijn een 6-tal kansrijke opties naar voren gekomen, geclusterd rondom een aantal gemeenten en afvalverwerkers, om op korte termijn te gaan uitwerken. De ambitie is om op basis van de eerste stap met deze zes kansrijke opties de potentie van afvalstromen ook verder uit te breiden op zowel binnen als buiten de corridors. Daarnaast wordt op basis van de quick scan uitgewerkt waar vanaf 2020 andere potentiele locaties/ samenwerkingsverbanden gerealiseerd kunnen worden. Meer
Parallel daaraan wordt op drie thema’s nader onderzoek gedaan:
- In beeld brengen mogelijkheden van afvalhubs: zowel nieuwe hubs, als mogelijk uitbreiding bestaande kades, dan wel combineren met bedrijfsafvallocaties.
- In beeld brengen wet- en regelgeving die belemmerend/ bevorderend kan zijn om afval te bundelen, op te slaan op hubs.
- Economische mogelijkheden en randvoorwaarden voor los gestort dan wel geperste afvalstromen met voors- en tegens.
Seminar Vervoer van afval over water